Ak. god. 2022./2023.
Naziv kolegija: Usvajanje stranog jezika
Nositelj kolegija: dr. sc. Tetyana Fuderer, red. prof.
Izvođač: dr. sc. Marina Jajić Novogradec, poslijedoktorandica
ECTS: 5
Status: obavezni
Uvjet za upis kolegija Metodika nastave ukrajinskog jezika u ljetnom semestru
Oblik nastave: 2 sata predavanja
Jezik: hrvatski
Praćenje uspješnosti rada: pismeni i usmeni ispit
Cilj kolegija: objasniti i razlikovati procese usvajanja i učenja materinskog, drugog i stranog jezika; razviti sposobnost kritičkog promišljanja znanstvenih teorija; ovladati stručnom terminologijom na ukrajinskom jeziku i istraživačkim radom i čitanjem znanstvene literature na ukrajinskom jeziku
Ishodi učenja
Studenti će na kraju kolegija moći:
– objasniti psiholingvističke i sociolingvističke teorije usvajanja materinskog, drugog i stranog jezika
– razlikovati i opisati kognitivne i afektivne čimbenike u usvajanju drugog i stranog jezika
– analizirati metode istraživanja procesa usvajanja i učenja materinskog, drugog i stranog jezika
– objasniti karakteristike nastavnog diskursa s naglaskom na ukrajinski jezik
– prepoznati i razraditi strategije učenja, poučavanja i komunikacije na ukrajinskom kao stranom jeziku
– aktivno sudjelovati u diskusijama, prihvaćati komentare o svome radu i izraziti otvorenost prema stavovima i idejama drugih
– izraziti kritičko razumijevanje relevantne stručne literature na ukrajinskom jeziku i opisati sadržaj drugima
– osmisliti, provesti i predstaviti istraživanje odabranog aspekta nastave ukrajinskog kao stranog jezika
Način rada:
Studenti će se kontinuirano pripremati za sate i interaktivno sudjelovati u nastavi. Izmjenjivat će se metode izlaganja i zajedničkog rada na prezentiranju određene teme.
Program kolegija po temama:
Mjesec | Nastavne jedinice |
Listopad | 1. Uvod u nastavni plan i program
2. Nastanak discipline 3. Pojmovna određenja: prvi, drugi, strani, ini jezik 4. Usvajanje i učenje ukrajinskog kao stranog jezika 5. Istraživanje procesa ovladavanja inim jezikom (OVIJ) 6. Počeci istraživanja procesa ovladavanja inim jezikom 7.Jednojezična i višejezična kompetencija: izvorni govornik vs. korisnik inoga jezika 8. Primijenjenolingvistička istraživanja
|
Studeni |
9. OVIJ u svjetskom kontekstu 10. OVIJ u hrvatskom kontekstu 11. Usvajanje prvoga jezika 12. Neurolingvistika i OVIJ 13. Psiholingvistika i OVIJ 14. Psihološki aspekti OVIJ-a 15. Sociološki i sociolingvistički aspekti OVIJ-a 16. Rano usvajanje stranoga jezika s naglaskom na ukrajinski jezik 17. Hipoteza kritičnog perioda i hipoteza osjetljivog perioda 18. Dvojezičnost i višejezičnost 19. Individualne razlike u usvajanju jezika 20. Afektivni i kognitivni čimbenici u usvajanju jezika
|
Prosinac |
21. Učenikov jezik / međujezik 22. Međujezični utjecaji u ovladavanju jezikom 23. Ovladavanje slavenskim jezicima kao stranim u govornika hrvatskog jezika 24. Specifičnosti procesa usvajanja jezika u formalnoj nastavi – ukrajinski kao strani jezik 25.Ovladavanje ukrajinskim jezikom u formalnom i neformalnom kontekstu 26. Metodologija istraživanja OVIJ-a
|
Siječanj |
27. Kvalitativna istraživanja 28. Kvantitativna istraživanja 29. Mini istraživanje jednog aspekta usvajanja ukrajinskog kao stranog jezika 30. Prikaz mini istraživanja i rasprava o metodologiji istraživanja
|
OBAVEZNA LITERATURA:
Medved Krajnović, M. (2010 ). Od jednojezičnosti do višejezičnosti: Uvod u istraživanja procesa ovladavanja inim jezikom. Zagreb: Leykam International.
Mihaljević Djigunović, J. (1998). Uloga afektivnih faktora u učenju stranoga jezika. Zagreb: Filozofski fakultet.
Čurković-Kalebić, S. (2003). Jezik i društvena situacija . Zagreb: Školska knjiga. Filozofski fakultet.
Vrhovac, Y. (2000). Govorna komunikacija i interakcija na satu stranoga jezika. Zagreb: Naklada Ljevak.
DOPUNSKA LITERATURA:
Petrović, E. (1998). Teorija nastave stranih jezika . Zagreb: Školska knjiga.
Vilke, M. (1977) Uvod u glotodidaktiku. Zagreb: Školska knjiga.
Časopis: Strani jezici (odabrani članci)